Bekijk het archief van onze nieuwsbrieven

Regelmatig verstuurt ENRA een nieuwsbrief naar de aangesloten relaties. Hieronder vindt u het overzicht van de eerder verstuurde nieuwsbrieven.

 

2025

2024

2023

2022

Handleiding Dealerportal

Welkom op ons nieuwe Dealerportal. De vertrouwde Dealerportal is in een nieuw jasje gestoken. Wij hebben de bestaande Dealerportal verbetert zodat u nóg sneller een verzekering kunt afsluiten en schades kunt melden.

Wij leggen hieronder kort uit wat u allemaal kunt doen op de Dealerportal.

  • Onder het tabblad Verzekeringen kunt u verzekeringen afsluiten, verzekeringen raadplegen en schades melden.
  • Bij Berichten leest u het laatste nieuws.
  • Onder het tabblad Downloads staan belangrijke formulieren die u kunt downloaden zoals premietabellen, dekkingsoverzichten etc.
  • U kunt alle contactgegevens van ENRA en uw accountmanager terugvinden onder Contact.
  • Wilt u nieuw promotiemateriaal bestellen? Ga dan naar Materiaal bestellen.
  • Verkoopt u High speed e-bikeverzekeringen zonder het WA-gedeelte? Kies dan geheel rechts het menu item HSE verzekeringen zonder WA.

Een uitgebreide uitleg leest u in de handleiding van het Dealerportal.

Let op: er zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd.
Klik hier voor een korte uitleg wat er precies gewijzigd is en hoe u nu een polis moet opzoeken.
Hieronder ziet u een overzicht van de zaken die zijn aangepast:

Klik op het plus symbool voor meer informatie bij onderstaande punten.

Wijzigen slot/sleutelgegevens of duplicaat sleutel doorgeven

Klik op Zoeken naar polissen, u kunt zoeken op polis- of framenummer.

Als u de polis heeft gevonden, ga via Menu naar Wijzigen:

Vul onder Nieuw  het sleutelnummer van het nieuwe slot in of het aantal duplicaat sleutels. Vervolgens kunt u het formulier verzenden. Verzekerde krijgt van ons een nieuw polisblad toegezonden. Let op, na wijziging moeten de slotgegevens en het aantal duplicaat sleutels in bezit van verzekerde overeenkomen met wat u onder Nieuw heeft ingevoerd.

Wijzigen van het adres en e-mailadres van een verzekerde

Ga naar Zoeken naar polissen. Zoek op Relatie. U kunt de achternaam, de postcode of relatienummer ingeven.

Als u de relatie heeft gevonden kunt u via het Menu naar Wijzigen. U klikt wijzigen aan.

Voer de nieuwe postcode en huisnummer in en druk op Controleren. Het nieuwe adres wordt nu getoond. U kunt eventueel de nieuwe polis per e-mail naar de klant laten versturen. U laat de Toezending polis bescheiden per email op ja staan en geeft een bestaand e-mailadres in. Wil de klant dit niet dan kunt u de Ja in Nee veranderen in het uitrol menu. U klikt vervolgens op verzenden. Wij gaan dan de wijziging doorvoeren in onze administratie en verzekerde een nieuw polisblad toesturen.

 

Heeft u vragen over de Dealerportal? Bel dan 0800 – 022 33 55 of stuur een e-mail naar info@enra.nl.

Bosch Ebike Smart System 3 met Connectmodule en flow+: hoe te verzekeren?

Verzeker je voor een klant een fiets met een aankoopprijs vanaf € 4.500,-? Dan is een goedgekeurd track & trace systeem verplicht. Per 01-04-2025 hebben we een belangrijke toevoeging!

Per 01-04-2025 is het ook mogelijk om een e-bike met het Bosch Ebike Smart System 3 i.c.m. Connectmodule bij ons te verzekeren indien de verzekerde waarde € 4.500,- of hoger is. De klant dient hiervoor een flow+ abonnement af te sluiten.

Hoe verzeker ik e-bikes met een BoschConnect Module?
Bij het verzekeren van een e-bike die voldoet aan bovenstaande eisen is het belangrijk om op de volgende punten te letten:

  • Verzekeren moet tijdelijk via het dealerportal (www.enraonline.nl). De kassapakketten worden ook zo snel als mogelijk aangepast.
  • Kies altijd voor een Optimaal diefstal- of cascodekking (geen Connected, achter het track en trace systeem zit namelijk geen opsporingsdienst)
  • In het extern kenmerk vul je BES3 in (zodra het veld “extern kernmerk” in jouw kassapakket is toegevoegd, is de verzekering ook via het kassapakket te sluiten).

Zodra de aanvraag bij ons binnen is, doen wij de rest zodat de klant de juiste polis ontvangt.

Waar let ik op bij een diefstalmelding?
Jouw service voor de klant houdt natuurlijk niet op bij alleen het afsluiten van de verzekering. Ook wanneer de fiets van je klant gesloten wordt, wil je de klant verder helpen. Diefstallen van een fiets met een BES3 (i.c.m. een connectmodule en flow+ abonnement), kun je zoals je gewend bent via het portal bij ons melden. Hou er rekening mee dat we naast de standaard diefstalstukken (aangifte, aankoopnota en sleutels) ook het volgende nodig hebben:

  • Nota met bewijs van inbouw van de BES3 connectmodule
  • Een screenshot van een actief Flow+ abonnement
  • Een screenshot van geactiveerde “Lock-instellingen”

ENRA x Westfrisia Mountainbikeclinic

Save the date! 14 april trappen we het nieuwe seizoen af met een terug- en vooruitblik op het afgelopen jaar en het nieuwe jaar.

Na een inspirerende presentatie en een goed gesprek, stappen we samen op de fiets voor een avontuurlijke rit. Het programma begint om 09.45u en eindigt om 15.00u. We verzamelen bij Blooming in Bergen en fietsen door de prachtige duinen van Schoorl.Je kunt je eigen mountainbike meenemen, maar je kunt ook gebruik maken van een gehuurde mountainbike. De clinic wordt verzorgd door wielervereniging Westfrisia, waar wij al jaren trotse sponsor van zijn. Er is een beperkt aantal plaatsen, dus schrijf je snel in en mis het niet!

Schrijf je nu in!

BELANGRIJK: bestellen materiaal 2025

We hebben ons promotiemateriaal een frisse update gegeven. Vanaf 1 april 2025 willen we je vragen om het oude materiaal niet meer te gebruiken. Bestel het nieuwe materiaal eenvoudig via ons dealerportal. Bestel vóór 24 maart, zodat je alles op tijd in huis hebt.

Let op: We sturen dus geen pakket met alle nieuwe materialen meer op, zo zorgen we ervoor dat je alleen de items ontvangt die je echt nodig hebt. De nieuwe premietabellen en IPID’s sturen we uiteraard nog wel naar je op.

Wijzigingen 2025

Het nieuwe seizoen staat voor de deur en wij kunnen niet wachten om samen met jou een frisse start te maken! Er staan een aantal belangrijke veranderingen op de planning, hieronder lees je meer informatie.

Premieverhoging
Helaas ontkomen ook wij niet aan de stijgende kosten. Door de aanhoudend hoge diefstalcijfers, prijsverhogingen van onderdelen en hogere arbeidskosten, zijn onze opnieuw premies herzien. Dit betekent dat verzekerden mogelijk meer premie gaan betalen voor hun lopende verzekeringen en dat de prijzen van de verzekeringen die je aanbiedt, ook kunnen stijgen. Vanaf 1 april 2025 vind je de nieuwe premies in het portal en in de kassapakketten. De nieuwe premietabellen ontvang je vóór 1 april.

Nieuw: gratis helmdekking
Goed nieuws voor fietsers! Vanaf 1 april 2025 geldt er een nieuwe helmdekking voor alle fietsen die bij ons verzekerd worden. Bij een beschadigde of gestolen helm heeft de klant recht op een uitkering ter waarde van de aankoopwaarde van de helm, tot maximaal € 100,-.

Bosch ConnectModule met abonnement Flow+
De ontwikkelingen gaan snel en als verzekeraar willen we hier uiteraard in mee! Indien een e-Bike vanaf € 4500,- (geen e-bakfiets) is uitgerust met een Bosch eBike Smart System 3 in combinatie met een flow+ abonnement, wordt deze gezien als een e-bike met een goedgekeurd track & trace systeem. Een fiets met een Bosch Smart system verzeker je niet met een Connected dekking, maar met een normale diefstal- of cascodekking. Wij zullen hier binnenkort meer informatie over verstrekken.

Wijzigingen connected dekking

Verkort wachttermijn
We hebben goed nieuws voor klanten met een ENRA Connected dekking! De wachttermijn voor het opsporen van de fiets van 21 dagen wordt teruggebracht naar 7 dagen. Dit betekent dat er sneller een uitkering volgt wanneer de fiets niet wordt teruggevonden. In deze 7 dagen heeft de klant recht op € 6 per dag, tot maximaal € 42,00 voor een leenfiets.

Connected diefstaldekking
Uit onze klantevents is gebleken dat er een behoefte is aan een Connected diefstaldekking. We hebben er alles aan gedaan en vanaf het nieuwe seizoen is hij er: De Connected diefstaldekking. Een klant met een goedgekeurd track en trace systeem wordt hierdoor niet meer gedwongen om een cascodekking te kiezen.

Wijziging premiekorting
De premiekorting op het diefstalgedeelte van de ENRA Connected dekking wijzigt. Door een verwachte stijging in opsporingskosten, wordt de korting per 1 april 2025 verlaagd van 25% naar 20%. Dit geldt voor nieuwe polissen en lopende polissen die worden verlengd.

We kijken ernaar uit om samen met je een succesvol nieuw fietsseizoen te starten!

Hoe zit het ook alweer met het tweede slot, track & trace modules en Connected?

We bieden je graag een geheugensteun voor het verkopen van verzekeringen. Want wanneer is nou een extra slot verplicht en wanneer niet?

Tweede slot verplicht:
Niet elektrische (bak)fietsen met een aankoopprijs van € 3.500 of meer
Alle elektrische (bak)fietsen

Track & trace module (en tweede slot!) verplicht:
Elektrische bakfietsen van € 3.500 of meer
Elektrische fietsen van € 4.500 of meer (per 01-04-2024)*

* Per 01-04-2025 mogen ook fietsen vanaf € 4.500 met een Bosch eBike Smart System i.c.m. een ConnectModule en Flow+ abonnement bij ons verzekerd worden. Momenteel kan dit alleen via het portal. U dient dan BES3 te vernoemen in het extern kenmerk. Dergelijke fietsen verzekerd u voor de klant met een normale Optimaal Diefstal of Optimaal Casco dekking.

Connected
Voor elektrische fietsen met een goedgekeurde en geactiveerde track & trace module kan de Connected dekking gesloten worden. Let op wij accepteren niet alle track & trace modules. Op deze pagina vindt u terug welke track & trace modules wij accepteren.

Dealerlijn & reactietermijn

We stellen je graag op de hoogte van onze huidige reactietermijnen en over de telefonische bereikbaarheid. Goed nieuws! Als dealer kun je ons bereiken tussen 08:30 uur en 17:30 uur.

Voor consumenten zijn wij inmiddels weer de gehele dag bereikbaar van 09:00 uur tot 17:00 uur.

Voor u als dealer hebben wij een dealerlijn waarop u ons binnen onze reguliere openingstijden (08:30 uur – 17:30 uur) kunt bellen. U kunt ons bereiken op 0800 – 0223355.

Reactietermijn:
De meldingen via het portal worden dagelijks opgepakt, om te zorgen dat we direct alle stappen kunnen ondernemen, willen wij u vragen om bij de portal meldingen alle relevante zaken alvast te uploaden. Alle items die per post of e-mail worden nagestuurd, zullen in de reguliere verwerking komen met onze reguliere verwerkingstijden (met uitzondering van diefstalpost).

Als er updates zijn over onze telefonische bereikbaarheid, dan zullen we dit plaatsen op deze pagina.

Betrouwbaarheidstoets

U heeft een overeenkomst met ENRA voor de bemiddeling in een of meer van de volgende financiële producten:

  • Auto-, motor- en brommerverzekering
  • Pechhulp
  • Fiets- en e-bike
  • Verlengde garantie

De wet- en regelgeving inzake het bemiddelen in deze producten is per 1 januari 2021 veranderd. Bemiddelaars moeten vanaf die datum kunnen aantonen dat zij betrouwbaar zijn. Dat betekent dat zij een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) moeten kunnen overleggen en een faillissementscheck moeten uitvoeren. Met ingang van 1 januari 2022 kan de toezichthouder, de Autoriteit Financiële Markten (AFM), hier op gaan handhaven. Om hierop voorbereid te zijn, zetten wij graag samen met u de nodige stappen. In deze brief leest u wat dit voor u betekent.

Wat betekent deze wetswijziging voor mij als bemiddelaar?

De wetswijziging is van toepassing op alle bemiddelaars in verzekeringen; zij moeten allen hun betrouwbaarheid kunnen aantonen. Concreet betekent dit dat alle medewerkers die bemiddelen in onze financiële producten, evenals hun feitelijk leidinggevenden, in het bezit moeten zijn van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Dit geldt dus ook voor u en uw medewerkers. De VOG dient afgegeven te zijn voor het screeningsprofiel ‘financiële dienstverlening’. Daarnaast mogen deze medewerkers niet in staat van faillissement verkeren. In de bijlage leest u welke medewerkers hier volgens de AFM onder vallen.

Hoe vraag ik een VOG aan en hoe voer ik een faillissementscheck uit?

In de bijlage leggen we uit hoe een VOG aangevraagd kan worden en hoe u kunt controleren of er sprake is (geweest) van een faillissement. Dit moet u uiterlijk 1 januari 2022 hebben vastgesteld voor alle medewerkers die het betreft. Houd er rekening mee dat de gemiddelde doorlooptijd van een VOG-aanvraag 2 tot 4 weken bedraagt en hier kosten aan verbonden zijn.

Wij vragen u om dit zo snel mogelijk te regelen. Zo weet u zeker dat u uw betrouwbaarheid als bemiddelaar kunt aantonen. Ook weet u dan zeker dat het geen gevolgen heeft voor de samenwerking tussen u en ENRA.

Navraag vanuit ENRA

Wij zijn verplicht vast te stellen dat we werken met betrouwbare partners. Begin 2022 kunnen wij daarom navraag doen bij u om vast te stellen dat u beschikt over de benodigde VOG’s en dat u heeft vastgesteld dat er geen sprake is geweest van een faillissement van de medewerkers in kwestie. Wij zullen u hier te zijner tijd nog over informeren.

Contact

Heeft u nog vragen over deze brief? Bekijk dan onze antwoorden op de meest gestelde vragen op www.enra.nl/bemiddelaar. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via
e-mailadres bemiddelaar@enra.nl of telefoonnummer 024 366 65 57. Wij helpen u graag verder!

Met vriendelijke groet,

Stijn Verbeek

Directeur Distributie en Productmanagement

AVG

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) wordt vanaf 25 mei a.s. van kracht. Wij hebben van enkele met ons samenwerkende dealers vragen ontvangen over de verwerkersovereenkomst.

Wat is een verwerkersovereenkomst?

Voor uw eigen administratie of voor het afsluiten van de verzekeringen bij ons vraagt u aan uw klant om zijn persoonsgegevens. Persoonsgegevens zijn onder andere naam, adres en woonplaats van uw klant. Maar ook een e-mailadres, IBAN en kenteken zijn volgens de AVG persoonsgegevens. Op basis van de van de klant verkregen persoonsgegevens en de gegevens van het te verzekeren object, vraagt u bij ons een verzekering aan.

In de verwerkersovereenkomst legt u onder andere vast waar de persoonsgegevens voor mogen worden verwerkt, welke veiligheidsmaatregelen getroffen moeten worden, waar de persoonsgegevens worden opgeslagen, de mogelijkheden om een audit uit te voeren en of de verwerker subverwerkers mag inschakelen voor de verwerking. Een verwerkersovereenkomst moet worden afgesloten tussen de verwerkingsverantwoordelijke en de verwerker.

Waarom is een verwerkersovereenkomst niet nodig?

Onder de AVG bent u als dealer een verwerkingsverantwoordelijke.  Een verwerkingsverantwoordelijke is volgens de AVG degene die het doel en de middelen voor de verwerking bepaalt. Met andere woorden, de verwerkingsverantwoordelijke bepaalt waarom er persoonsgegevens worden verzameld en hoe dat dan gebeurt. U als dealer verzamelt de persoonsgegevens onder andere om bij ons een verzekering te kunnen aanvragen. De AVG ziet ons als verzekeraar ook als verwerkingsverantwoordelijke. Tussen twee verwerkingsverantwoordelijken hoeft geen verwerkersovereenkomst te worden gesloten.

Samengevat

Kort samengevat houdt dit dus in dat er tussen u als verwerkingsverantwoordelijke en ENRA als verwerkingsverantwoordelijke geen overeenkomst opgesteld hoeft te worden.

Heeft u nog vragen?

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Heeft u nog vragen, dan kunt u per e-mail contact opnemen met Steven Schröder (Privacy Officer van Enra verzekeringen) s.schroder@enra.nl.